Droga S7 Kraków–Myślenice coraz bliżej realizacji
Cytat z Redakcja data 2024-10-15, 11:51
W połowie marca 2024 roku GDDKiA podpisała umowę na opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) dla budowy drogi ekspresowej S7 na odcinku Kraków–Myślenice.
Pod koniec tego roku lub na początku przyszłego mają zostać zaprezentowane wyniki dotychczasowych prac. Już na początku 2022 roku GDDKiA przedstawiła sześć możliwych korytarzy dla tej inwestycji, każdy o szerokości od 3 do 5 km. Studium objęło obszar prawie 3 tys. km², obejmując siedem powiatów i 34 gminy. Jednak wszystkie zaproponowane warianty spotkały się z protestami mieszkańców oraz władz lokalnych.
W odpowiedzi, GDDKiA zaproponowała, by samorządy wspólnie wypracowały alternatywny korytarz. Pomimo powołania specjalnego zespołu przez władze Krakowa, jego propozycja również nie uzyskała szerokiej akceptacji. Samorządy nie zdołały wypracować kompromisu w sprawie nowej trasy Zakopianki.
- Wykonawca ma naprawdę kawał roboty do zrobienia. Musi zebrać bardzo dużo danych i to z bardzo dużego obszaru. Umówiliśmy się na spotkaniu z samorządami, że takie dane, które my przefiltrujemy jako zarządca i inwestor, przekażemy im pod koniec roku lub na przełomie roku. Nie chcemy udostępniać pewnych analiz, które nie są kompletne, żeby nie robić po prostu fermentu społecznego i niepotrzebnych emocji. – powiedział Robert Jakubiak, zastępca dyrektora ds. inwestycji w krakowskim oddziale GDDKiA.
W najbliższym czasie mają zostać przedstawione nowe warianty trasy – osiem propozycji przebiegu drogi S7, z punktami startowymi od węzła Skawina aż po węzeł autostradowy Niepołomice. Każdy z wariantów będzie uwzględniał zaprojektowany przekrój drogowy oraz wstępną niweletę, która określi, czy droga będzie przebiegała w wykopie, na nasypie, tunelu czy estakadzie.
- Każda z tych propozycji, którą projektanci analizują, jest rokująca. Każda z nich ma dobre i złe strony. Natomiast chcemy to skonsultować ze społeczeństwem, żeby mieszkańcy tych gmin mieli pełną świadomość, z czym będziemy się wspólnie borykać. Oczywiście będzie to proces długotrwały, bo docelowo z tych ośmiu chcemy wybrać trzy, które będą wprowadzone do decyzji środowiskowej. Teren jest bardzo duży. Dla nas dużym wyzwaniem jest też wyjście z miasta Kraków – wyjaśnił Robert Jakubiak.
Co dalej ze starą Zakopianką na trasie Kraków–Myślenice?
Jednym z rozważanych wariantów jest modernizacja obecnej Zakopianki (DK7) do standardu drogi ekspresowej, co wynika z postulatów społecznych. Jak podkreślił Robert Jakubiak, trzeba uwzględnić wszystkie argumenty, aby odpowiednio rozmawiać z lokalną społecznością. Na zakończenie obecnego etapu planowane jest uzyskanie decyzji środowiskowej, co powinno nastąpić w ciągu sześciu lat od podpisania umowy STEŚ. Budowa nowej Zakopianki będzie wyzwaniem inżynieryjnym, ponieważ każdy wariant zakłada budowę 3–5 tuneli.
Droga ekspresowa S7 – Nowa Zakopianka: obecnie kierowcy mogą korzystać z trasy S7-Zakopianki na odcinku Myślenice–Rabka-Zdrój, który liczy 32 km. Do 2026 roku do pełnego zamknięcia całej trasy S7, której docelowa długość wyniesie 700 km (obecnie 590 km), pozostanie jedynie brakujący odcinek między Krakowem a Myślenicami.
redakcja
foto: GDDKiA
W połowie marca 2024 roku GDDKiA podpisała umowę na opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) dla budowy drogi ekspresowej S7 na odcinku Kraków–Myślenice.
Pod koniec tego roku lub na początku przyszłego mają zostać zaprezentowane wyniki dotychczasowych prac. Już na początku 2022 roku GDDKiA przedstawiła sześć możliwych korytarzy dla tej inwestycji, każdy o szerokości od 3 do 5 km. Studium objęło obszar prawie 3 tys. km², obejmując siedem powiatów i 34 gminy. Jednak wszystkie zaproponowane warianty spotkały się z protestami mieszkańców oraz władz lokalnych.
W odpowiedzi, GDDKiA zaproponowała, by samorządy wspólnie wypracowały alternatywny korytarz. Pomimo powołania specjalnego zespołu przez władze Krakowa, jego propozycja również nie uzyskała szerokiej akceptacji. Samorządy nie zdołały wypracować kompromisu w sprawie nowej trasy Zakopianki.
- Wykonawca ma naprawdę kawał roboty do zrobienia. Musi zebrać bardzo dużo danych i to z bardzo dużego obszaru. Umówiliśmy się na spotkaniu z samorządami, że takie dane, które my przefiltrujemy jako zarządca i inwestor, przekażemy im pod koniec roku lub na przełomie roku. Nie chcemy udostępniać pewnych analiz, które nie są kompletne, żeby nie robić po prostu fermentu społecznego i niepotrzebnych emocji. – powiedział Robert Jakubiak, zastępca dyrektora ds. inwestycji w krakowskim oddziale GDDKiA.
W najbliższym czasie mają zostać przedstawione nowe warianty trasy – osiem propozycji przebiegu drogi S7, z punktami startowymi od węzła Skawina aż po węzeł autostradowy Niepołomice. Każdy z wariantów będzie uwzględniał zaprojektowany przekrój drogowy oraz wstępną niweletę, która określi, czy droga będzie przebiegała w wykopie, na nasypie, tunelu czy estakadzie.
- Każda z tych propozycji, którą projektanci analizują, jest rokująca. Każda z nich ma dobre i złe strony. Natomiast chcemy to skonsultować ze społeczeństwem, żeby mieszkańcy tych gmin mieli pełną świadomość, z czym będziemy się wspólnie borykać. Oczywiście będzie to proces długotrwały, bo docelowo z tych ośmiu chcemy wybrać trzy, które będą wprowadzone do decyzji środowiskowej. Teren jest bardzo duży. Dla nas dużym wyzwaniem jest też wyjście z miasta Kraków – wyjaśnił Robert Jakubiak.
Co dalej ze starą Zakopianką na trasie Kraków–Myślenice?
Jednym z rozważanych wariantów jest modernizacja obecnej Zakopianki (DK7) do standardu drogi ekspresowej, co wynika z postulatów społecznych. Jak podkreślił Robert Jakubiak, trzeba uwzględnić wszystkie argumenty, aby odpowiednio rozmawiać z lokalną społecznością. Na zakończenie obecnego etapu planowane jest uzyskanie decyzji środowiskowej, co powinno nastąpić w ciągu sześciu lat od podpisania umowy STEŚ. Budowa nowej Zakopianki będzie wyzwaniem inżynieryjnym, ponieważ każdy wariant zakłada budowę 3–5 tuneli.
Droga ekspresowa S7 – Nowa Zakopianka: obecnie kierowcy mogą korzystać z trasy S7-Zakopianki na odcinku Myślenice–Rabka-Zdrój, który liczy 32 km. Do 2026 roku do pełnego zamknięcia całej trasy S7, której docelowa długość wyniesie 700 km (obecnie 590 km), pozostanie jedynie brakujący odcinek między Krakowem a Myślenicami.
redakcja
foto: GDDKiA