Beskidzka Droga Integracyjna – kolejne kroki do realizacji
Cytat z Redakcja data 2025-08-13, 10:22
Trwają przygotowania do budowy Beskidzkiej Drogi Integracyjnej (BDI). 8 sierpnia rozstrzygnięto dwa przetargi na opracowanie badań geologicznych i projektów budowlanych dla odcinków:
- Bulowice – Chocznia (11,5 km) – realizacja: Promost Consulting z Rzeszowa, wartość umowy: ponad 23 mln zł,
- Kalwaria Wschód – Głogoczów (12 km) – realizacja: Lafrenz Polska z Poznania, wartość umowy: blisko 30 mln zł.
Jeżeli nie pojawią się odwołania, wkrótce zostaną podpisane kontrakty. Zakres prac obejmuje m.in.:
- przygotowanie dokumentacji środowiskowej,
- badania geologiczne podłoża,
- opracowanie projektu budowlanego i uzyskanie decyzji ZRID,
- przygotowanie projektu wykonawczego i organizacji ruchu.
Wnioski o decyzje ZRID dla wszystkich czterech odcinków BDI planowane są na 2027 rok. Badania geologiczne obejmą ponad 6,6 tys. odwiertów (średnia głębokość – 11 m, maksymalnie – 30 m) oraz ok. 2,4 tys. sondowań. To kluczowe informacje dla projektowania estakad i odcinków przebiegających przez tereny osuwiskowe.
Pozostałe odcinki:
- Bielsko-Biała – Bulowice (16,9 km) – umowa podpisana z firmą Voessing w czerwcu, w sierpniu ruszyły pierwsze odwierty,
- Chocznia – Kalwaria Zebrzydowska – postępowanie trwa, po odwołaniach decyzję podejmie Krajowa Izba Odwoławcza.
BDI (S52) to planowana droga ekspresowa o długości ponad 60 km, łącząca Bielsko-Białą z Głogoczowem. Trasa pobiegnie nowym śladem w pobliżu obecnej DK52 i będzie miała 12 węzłów. Szacunkowy koszt inwestycji to ponad 8 mld zł, a realizacja jest wpisana do Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. z perspektywą do 2033 r.
Obecnie DK52 obsługuje 13–20 tys. pojazdów dziennie i jest jedną z najbardziej obciążonych tras w kraju, łącząc ruch z południowego Śląska w kierunku Krakowa i Zakopanego.
![]()
Foto: GDDKIA
Trwają przygotowania do budowy Beskidzkiej Drogi Integracyjnej (BDI). 8 sierpnia rozstrzygnięto dwa przetargi na opracowanie badań geologicznych i projektów budowlanych dla odcinków:
- Bulowice – Chocznia (11,5 km) – realizacja: Promost Consulting z Rzeszowa, wartość umowy: ponad 23 mln zł,
- Kalwaria Wschód – Głogoczów (12 km) – realizacja: Lafrenz Polska z Poznania, wartość umowy: blisko 30 mln zł.
Jeżeli nie pojawią się odwołania, wkrótce zostaną podpisane kontrakty. Zakres prac obejmuje m.in.:
- przygotowanie dokumentacji środowiskowej,
- badania geologiczne podłoża,
- opracowanie projektu budowlanego i uzyskanie decyzji ZRID,
- przygotowanie projektu wykonawczego i organizacji ruchu.
Wnioski o decyzje ZRID dla wszystkich czterech odcinków BDI planowane są na 2027 rok. Badania geologiczne obejmą ponad 6,6 tys. odwiertów (średnia głębokość – 11 m, maksymalnie – 30 m) oraz ok. 2,4 tys. sondowań. To kluczowe informacje dla projektowania estakad i odcinków przebiegających przez tereny osuwiskowe.
Pozostałe odcinki:
- Bielsko-Biała – Bulowice (16,9 km) – umowa podpisana z firmą Voessing w czerwcu, w sierpniu ruszyły pierwsze odwierty,
- Chocznia – Kalwaria Zebrzydowska – postępowanie trwa, po odwołaniach decyzję podejmie Krajowa Izba Odwoławcza.
BDI (S52) to planowana droga ekspresowa o długości ponad 60 km, łącząca Bielsko-Białą z Głogoczowem. Trasa pobiegnie nowym śladem w pobliżu obecnej DK52 i będzie miała 12 węzłów. Szacunkowy koszt inwestycji to ponad 8 mld zł, a realizacja jest wpisana do Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. z perspektywą do 2033 r.
Obecnie DK52 obsługuje 13–20 tys. pojazdów dziennie i jest jedną z najbardziej obciążonych tras w kraju, łącząc ruch z południowego Śląska w kierunku Krakowa i Zakopanego.
Foto: GDDKIA